  | 						Åren med Miljöcentrum och 
            Miljö o Framtid 						av Björn O. Gillberg  | 						  | 					 				 								ÅR: 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 
            91 92 93 94 95 96 97 98 99 2000 01 02 03 04 05 06 HEM
       					1989 								Alternativ till olja och kärnkraft  				    Under året påbörjades vid Miljöcentrum under Arthur Tamplins				ledning en systematisk genomgång av möjligheterna, att i Sverige				ersätta olja och kärnkraft med inhemska, flödande energikällor.				 				   Arbetet avrapporterades systematiskt i ett stort antal artiklar				i Miljö och Framtid.  				Skärpta utsläppskrav för Saab  				    Den 15 februari hölls på Miljöcentrums begäran en ny koncessionsförhandling				i Trollhättan angående Saabs framtida lösningsmedelsutsläpp.  				    Saab medgav nu, att successivt sänka lösningsmedelsutsläppet				med målsättning, att före utgången av 1995 sänka årsutsläppet				till 350 ton.  				    Miljöcentrum krävde att utsläppet skulle begränsas till 145				årston före utgången av 1995.  				    Koncessionsnämnden beslöt om s.k. provisoriska föreskrifter				under en prövotid, som bl.a. innebar, att bolagets utsläpp långsamt				skulle trappas ned, för att fr.o.m. 1993 uppgå till 550 årston.				Saab ålades vidare att senast vid utgången av 1994 till Koncessionsnämnden				redovisa hur utsläppet fr.o.m. 1996 kunde sänkas till 275 årston.				Saab ålades dessutom att utreda, vilka åtgärder som kunde vidtas				för att ytterligare begränsa utsläppet efter 1996.  				    Saab överklagade liksom Miljöcentrum beslutet. Saab ville				senarelägga de beslutade utsläppsvillkoren. Miljöcentrum vidhöll				sitt krav om ett årsutsläpp på maximalt 145 ton lösningsmedel.				 				    Regeringen gick Saab till mötes beträffande senareläggningen				av villkoren, men beslöt dessutom, att ett slutligt utsläppsvillkor				på 275 ton lösningsmedel skulle gälla fr.o.m. 1997. Regeringen				befriade därmed Saab från skyldighet att utreda hur utsläppet				skulle kunna minskas ytterligare under 275 årston.  				Höganäsprocessen slutar med skadestånd  				    Skadeståndsprocessen mot Höganäsbolaget startade i början				av april och pågick till slutet av juni. Den 29 september avkunnade				Malmö Tingsrätt dom. Höganäsbolaget ålades att betala 848.000				kronor i skadestånd till 80 fastighetsägare för minskade fastighetsvärden.				Bolaget ålades dessutom att stå för de egna rättegångskostnaderna				samt för 25 procent av fastighetsägarnas rättegångskostnader.				 				    Tingsrätten var utan tvekan snål, när den utdömde skadestånd,				som inte ens räckte till för att måla om de nedsmutsade fastigheterna.				Fastighetsägarna vann dock i sak en stor seger. Höganäsbolaget				hade till undvikande av ytterligare skadeståndsprocesser, under				processens gång, påbörjat miljöinvesteringar för ca. 50 miljoner				kronor.  				    Både fastighetsägarna och bolaget överklagade tingsrättens				dom till Hovrätten över Skåne och Blekinge. När målet skulle upp				i hovrätten hösten 1989 hade Höganäsbolaget frivilligt minskat				sina störande stoftutsläpp med 90-95 procent. Förutsättningar				fanns då för en uppgörelse. Några dagar innan rättegången skulle				börja ingicks en förlikning. Den innebar, att bolaget betalade				de störda grannfamiljerna ett skadestånd på 2,2 miljoner kronor				som plåster på såren för de tidigare miljöstörningarna. Det viktiga				i sammanhanget var för grannarna inte pengar, utan att genom skadeståndsanspråken				få bolaget att eliminera miljöstörningarna.  				    Det hela illustrerar varför Miljöcentrum under tjugofem års				tid drivit skadeståndsprocesser mot miljöbusar. Det är enda sättet				att få till stånd miljöförbättringar, när miljömyndigheterna sviker.				 				    I detta fall hade Koncessionsnämnden 1981, efter några timmars				förhandling, meddelat tillstånd till verksamheten och därvid satt				gränsvärden för stoftutsläpp, som var helt otillfredsställande.				Koncessionsnämnden borde redan 1981 ha beslutat om de miljöåtgärder,				som tvingades fram först genom Miljöcentrums skadeståndsprocess.				 				Gruvöns bruk tvingas minska klorutsläpp  				    I juli månad kom Koncessionsnämndens beslut angående Gruvöns				bruks utsläpp av klororganiska föreningar i Vänern. Nämnden beslöt				att det STORA-ägda bruket skulle sänka sitt utsläpp av klororganiskt				material (TOCl) från blekeriet från ca. 2 kg per ton massa till				1,3 kg.  				    Som ombud för yrkesfiskare hade Miljöcentrum krävt att utsläppet				skulle sänkas till 0,2 kg TOCl per ton massa. Årskostnaden för				Miljöcentrums krav skulle bli ca. 20 miljoner kronor.  				    Bruket hävdade under koncessionsförhandlingen att man omöjligen				kunde sänka utsläppet till av Miljöcentrum yrkad nivå. Bolaget				hävdade, trots STORA:s miljardvinster, att 20 miljoner per år				till miljön var oskäligt.  				    Miljöcentrum överklagade Koncessionsnämndens beslut till regeringen,				som våren 1990 beslöt att sänka utsläppet av klororganiskt material				till 1,2 kg per ton massa. Bolaget ålades vidare, att senast vid				utgången av 1992 utreda, hur utsläppet kunde minskas till mindre				än 0,5 kg per ton massa. När utredningen kom, så visade det sig,				att bruket hade lyckats sänka utsläppet till 0,2 kg per ton massa.				Detta utsläppsvärde spikades sedermera av Koncessionsnämnden som				utsläppsvillkor.  				Beckers SOAB i Mölndal tvingas minska lösningsmedelsutsläpp  				    Beckers färgfabrik SOAB i Mölndal har sedan årtionden orsakat				svåra luktstörningar i närliggande bostadsområden genom lösningsmedelsutsläpp.				 				    År 1989 begärde bolaget att få öka lösningsmedelutsläppet				från tillåtna 20 kg/dygn till 50 kg/dygn. Man hänvisade till att				mätningar, utförda av Chalmers Tekniska Högskola, visade att utsläppsnivån				låg på ca. 50 kg/dygn. Bolaget bröt uppenbarligen mot Koncessionsnämndens				villkor och ville nu, att nämnden skulle anpassa villkoren till				bolagets miljöbrott.  				    Vid koncessionsförhandlingen den 27 september företrädde Miljöcentrum				tillsammans med Michelsons advokatbyrå ett 100-tal grannar till				företaget. Man yrkade på avslag till bolagets ansökan om att få				öka lösningsmedelsutsläppet.  				    Miljöcentrums tekniska utredningar visade, att bolaget kunde				klara gällande villkor genom att installera reningsutrustning,				som skulle dra en kapital- och driftkostnad på ca. 1 miljon kr/år.				Koncessionsnämnden gick på Miljöcentrums linje och avslog bolagets				ansökan.  				    Miljöcentrum och Michelsons advokatbyrå anmälde också bolagets				olagliga utsläpp till åklagarmyndigheten i Göteborg.  				Kammarrätten beslutar om sprutförbud  				    I det s.k. Barsebäcksmålet lyckades vi inte få tingsrätten				respektive hovrätten att i preventivt syfte förbjuda besprutningar				med ogräsmedel intill Bertil Hallbecks fastighet.  				    Tingsrätten menade, att laglig grund saknades för ett förbud.				Hovrätten gick med på att besprutningar kunde förbjudas men menade,				att man fick tåla vissa skador av bekämpningsmedel, om man bodde				i ett jordbruksområde.  				    Nu kan också miljö- och hälsoskyddsnämnder förbjuda besprutningar				i preventivt syfte. Så skedde 1986, när miljö- och hälsoskyddsnämnden				i Värmdö beslöt, att en jordgubbsodlare endast fick bespruta sina				odlingar vid vindstiltje och ej närmare en privat vattentäkt än				100 m. Beslutet hade sin grund att en granne till odlaren hade				krävt skyddsåtgärder.  				    Ärendet hamnade så småningom hos Kammarätten i Stockholm efter				överklagande från jordgubbsodlaren. Inför kammarrätten företräddes				jordgubbsodlarens granne av Miljöcentrum.  				    Kammarrätten slog fast, att jordgubbsodlaren inte fick sprida				bekämpningsmedel närmare än 100 m från grannfastighetens vattentäkt				och endast vid lugn väderlek (mindre än 1,5 m/sekund) eller då				vindriktningen är bort från grannfastigheten. Beslutet har i andra				sammanhang kommit att få prejudicerande betydelse.  				SAKAB ersätter grannar  				     Den 11 november 1986 slog Svea Hovrätt efter en lång process				fast att SAKAB, dvs. anläggningen för omhändertagande av miljöfarligt				avfall i Kvarntorp (Kumla), skulle ersätta fastighetsägare, som				bodde på ett avstånd av upp till 700 m från anläggningen för minskade				fastighets- och bruksvärden.  				    Domen överklagades av båda parter till Högsta Domstolen, som				dock ej beviljade prövningstillstånd. Därigenom stod sig domen.				Då processen fördes som en fastställelsetalan innebar domen endast				skyldighet för SAKAB att betala skadestånd. Det lämnades åt parterna				att avgöra skadeståndets storlek genom förhandlingar eller i en				ny process.  				    Först när Miljöcentrum och Michelsons advokatbyrå hotade att				stämma SAKAB ånyo gick bolaget hösten 1989 med på en överenskommelse				om skadeståndets storlek. 								 													© Miljöcentrum 1999 				  |